Wikia

Milionerzy Wiki

Milionerzy

Dyskusja0
5stron na
tej wiki

Milionerzy – teleturniej emitowany w Polsce przez telewizję TVN od 3 września 1999 roku do 26 stycznia 2003 roku oraz ponownie od 19 stycznia 2008 roku. Program oparty jest na licencji brytyjskiego formatu Who Wants to Be a Millionaire?. Główną nagrodą w polskiej wersji jest 1 000 000 zł. Prowadzącym jest Hubert Urbański. Do roku 2009 wyemitowano łącznie 658 odcinków teleturnieju. Średnia oglądalność programu wynosi około 2,71 mln widzów.

Dotychczas główna wygrana w programie padła tylko raz – w odcinku numer 662, wyemitowanym 28 marca 2010 roku.

Zasady gry Edytuj

Wszystkie podstawowe zasady gry teleturnieju są wzorowane na podstawie reguł brytyjskiego programu Who Wants to Be a Millionaire?

Do etapu właściwego teleturnieju zawodnik kwalifikuje się poprzez rundę eliminacyjną kto pierwszy, ten lepszy, w której na początku bierze udział 10 osób. Obecnie, aby wygrać główną nagrodę, która wynosi 1 000 000 zł, gracz musi odpowiedzieć poprawnie na 12 pytań. W latach 1999–2003, aby zdobyć główną wygraną, należało odpowiedzieć na 15 pytań.

Lp. Kwota
Lata 1999–2003 Od 2008
1 100 zł 500 zł
2 200 zł 1000 zł
3 300 zł 2000 zł
4 500 zł 5000 zł
5 1000 zł 10 000 zł
6 2000 zł 20 000 zł
7 4000 zł 40 000 zł
8 8000 zł 75 000 zł
9 16 000 zł 125 000 zł
10 32 000 zł 250 000 zł
11 64 000 zł 500 000 zł
12 125 000 zł 1 000 000 zł
13 250 000 zł
14 500 000 zł
15 1 000 000 zł

Domyślnie w czasie gry zawodnik ma do dyspozycji trzy koła ratunkowe. Od marca 2010 zawodnik może też wybrać drugą ścieżkę gry, wtedy dostępne jest czwarte koło ratunkowe, ale kwota 40 000 zł nie jest już sumą gwarantowaną. Dostępne koła ratunkowe to:

  • 50:50 (pół na pół);
  • Pytanie do publiczności;
  • Pytanie do eksperta. W okresie wrzesień–grudzień 2009 w programie jako eksperci występowali: Andrzej Fabianowski, Piotr Gąsowski, Michał Ogórek i Kazimiera Szczuka. Zawodnik łączył się z ekspertem poprzez internetowy komunikator Skype. W marcu 2010 zrezygnowano z połączeń internetowych, a ekspertami są od tego czasu m.in. Bartosz Węglarczyk, Michał Ogórek i Szymon Hołownia. W latach 1999–2003 oraz w okresie styczeń 2008–maj 2009, zamiast tego koła, używany był Telefon do przyjaciela.
  • Zamiana pytania – koło dostępne przy wyborze drugiej ścieżki.

Prowadzący Edytuj

Prowadzący program to Hubert Urbański. Urodzony w 1966 roku, polski aktor, dziennikarz i prezenter.

Dzięki prowadzeniu Milionerów zyskał ogromną popularność i w 2000 roku został okrzyknięty telewizyjnym „odkryciem roku”.

Oprawa teleturnieju Edytuj

Scenografia Edytuj

Układ wszystkich scenografii Milionerów jest taki sam jak w brytyjskiej edycji tego programu, jednak każda z nich różni się kolorystyką oświetlenia oraz wielkością i wyglądem poszczególnych elementów studia.

Logo programu Edytuj

  • Pierwsze logo polskich Milionerów z 1999 roku znacznie odbiegało od standardowego wzorca stosowanego w pozostałych edycjach. Składało się z granatowego rombu stojącego na jednym z wierzchołków i licznych pierścieni zachodzących na siebie w tle napisu „Milionerzy”.
  • Drugie logo, wzorowane na oryginalnym, jest okrągłe z zielonymi pytajnikami. Wprowadzono je wraz ze zmianą czołówki i scenografii w 2000 roku.
  • Trzecie logo, używane od 2008 roku, w porównaniu do drugiego utrzymane jest w kolorystyce niebiesko-fioletowej ze złotymi pytajnikami.

Grafika i muzyka Edytuj

  • W latach 1999–2003 w teleturnieju pola przedstawiające pytanie oraz warianty odpowiedzi były czarne, w kształcie zaokrąglonego sześciokąta, z jasno-niebieskim konturem. W tym okresie wykorzystywana była również oprawa muzyczna pochodząca, zgodnie z licencją formatu, z oryginalnej brytyjskiej wersji teleturnieju.
  • W 2008 roku oprawa graficzna została zmodyfikowana. Pola z pytaniem i odpowiedziami są granatowo-niebieskie oraz mniejsze niż poprzednio. W nowym wydaniu programu stosowane są także nowe motywy muzyczne: główny temat teleturnieju i tło w czasie pytań pochodzą z nowej brytyjskiej wersji nadawanej od 2007 roku.

Produkcja Edytuj

Studio nagrań

Pierwszą edycję w latach 1999–2000 nagrywano w Warszawie w studiu WFDiF przy ulicy Chełmskiej 21, a następnie do 2003 w studiu TVP przy ulicy Woronicza 17. W latach 2008–2009 program nagrywany był w studiu TVP w Krakowie przy ulicy Nowohuckiej 44. Od roku 2010 program jest nagrywany w studiu Farat Film w Warszawie.

Producent wykonawczy

Producentem wykonawczym pierwszej polskiej edycji był Endemol-Neovision, a producentem drugiej polskiej edycji jest Intergalactic.

Rekrutacja do programu Edytuj

1999–2003

  • Etap I – aby zgłosić się do programu, należało zadzwonić pod wskazany numer Telemedium, a następnie wybrać termin nagrania odcinka, odpowiedzieć na pytanie z 4 wariantami, oraz podać swoje dane. Spośród osób, które podały taką samą datę nagrania i odpowiedziały poprawnie na pytanie, losowano 100 osób, które dostały się do etapu II.
  • Etap IIa – osoby, które zostały wylosowane, podawały numery telefonu, a w ciągu 2 dni Ankieter dzwonił do nich zadając pytania, które nie zawierały wariantów odpowiedzi. 20 osób, które udzieliły odpowiedzi najbardziej zbliżonych do poprawnych, dostawało się do etapu IIb.
  • Etap IIb – przed nagraniem zawodnicy musieli ułożyć warianty odpowiedzi w odpowiedniej kolejności. 12 zawodników, którzy dokonali tego najszybciej, przechodzili do etapu III. Było wśród nich 10 zawodników konkurencji kto pierwszy, ten lepszy oraz 2 rezerwowych. Ankieter telefonował do nich, by potwierdzić chęć udziału w programie.

Od 2008

  • Etap I – żeby zgłosić się do programu, należy wysłać SMS o treści „Milion” na wskazany numer, a następnie odpowiedzieć na 2 pytania z 4 wariantami odpowiedzi wysłane SMS-em zwrotnym oraz podać swoje dane. 100 pierwszych osób, które zarejestrowały się, odpowiedziały poprawnie na 2 pytania oraz podały swoje dane, dostają się do etapu II.
  • Etap II – do 100 wybranych w etapie I osób dzwoni przedstawiciel producenta programu. Rozmowa telefoniczna jest nagrywana, o czym osoby starające się o udział w teleturnieju zostają poinformowane zaraz na jej początku. Potencjalny uczestnik programu jest proszony o przedstawienie się, opowiedzenie o swoich zainteresowaniach, hobby, pracy zawodowej, itp. Następnie odpowiada na pytania z wiedzy ogólnej (od kilku do kilkunastu), mające charakter otwarty. Osoby wybrane w telefonicznym castingu są informowane o tym w ciągu 7 dni i zapraszane na nagranie do studia.

Oglądalność Edytuj

Do tej pory najwyższą oglądalność miał odcinek pierwszej edycji z dnia 5 marca 2000 roku (w którym po raz pierwszy w polskiej edycji padła wygrana 250 000 zł) i wyniosła ona ponad 6,5 mln widzów.

Pierwszy odcinek 19 stycznia 2008 roku obejrzało 3,5 mln telewidzów. Widownię wynoszącą 4,95 mln widzów – najwyższą od 2008 roku – miał odcinek z 5 kwietnia 2008 (gdy po raz pierwszy w tej edycji padło pytanie za milion zł). Odcinek z 6 kwietnia obejrzało 4,2 mln widzów (w tym odcinku zawodnik udzielił błędnej odpowiedzi na pytanie za 500 000 zł).

Rok Oglądalność
1999 2,87 mln
2000 3,05 mln
2001 2,90 mln
2002 2,25 mln
2003 2,33 mln
2008 3,22 mln
2009 2,38 mln
Średnia oglądalność 2,71 mln

Odcinki specjalne Edytuj

1999–2003

  • Wielkanocne wydanie teleturnieju wyemitowano na przełomie marca i kwietnia 2002 roku. Uczestniczyły w nim pary aktorów: Artur Barciś i Cezary Żak, Katarzyna Skrzynecka i Maciej Kozłowski oraz Anna Przybylska i Robert Gonera. Wartość wszystkich nagród programu wyniosła 314 000 zł. Wygrane przekazano fundacji TVN Nie jesteś sam.
  • Na Dzień Dziecka 2002 zostało zorganizowane wydanie specjalne. Odcinki, z których dochód został przekazany fundacji TVN, ukazały się na antenie telewizji 1 i 2 czerwca 2002 roku. Uczestnikami wydania były dzieci w wieku szkoły podstawowej. Rozgrywka toczyła się na takich samych zasadach, jak w wydaniu standardowym, przy czym poziom trudności pytań był dostosowany do wieku grających. Łączna suma pieniędzy zdobytych przez dwoje uczestników wyniosła 64 000 złotych.
  • 29 i 30 czerwca wyemitowano wydanie Milionerów z uczestnikami reality show Big Brother. Zawodnicy rozgrywali swoją grę w następujących parach: Monika Sewioło i Piotr Gulczyński, Ilona Stachura i Arkadiusz Nowakowski, Monika Brochacka i Piotr Borucki, Agnieszka Frykowska i Łukasz Wiewiórski, Alicja Walczak i Sebastian Florek oraz Karolina Jakubik i Wojciech Glanc. Łączna wygrana została przeznaczona dla fundacji Nie jesteś sam.

Ponadto w 2002 roku stacja TVN nadawała serię wydań rodzinnych. Brały w nich udział trzyosobowe drużyny, których członkowie byli spokrewnieni. Każdy zespół miał swojego kapitana. Zasady gry były takie same jak w normalnych odcinkach teleturnieju, jednak o zaznaczeniu odpowiedzi decydował kapitan po wspólnej konsultacji z pozostałymi członkami rodziny. Po wygraniu kwoty 32 000 złotych ekipę opuszczał jeden z członków rodziny i zasiadał na widowni, po osiągnięciu sumy 125 000 zł z drużyny odchodziła kolejna osoba – na ostatnie trzy pytania odpowiadała tylko jedna osoba. Najwyższa wygrana w tych wydaniach to 250 000 złotych.

Od 2008

  • W odcinku wyemitowanym 1 czerwca 2008 roku gwiazdy polskiej telewizji z okazji Dnia Dziecka grały o pieniądze na budowę centrum profilaktyki nowotworowej. Pierwszymi uczestnikami specjalnego odcinka Milionerów byli Piotr Gąsowski i Katarzyna Skrzynecka. Ich wygrana to gwarantowane 40 000 zł. W drugiej części programu zawodnikami byli Szymon Majewski i Ewa Drzyzga, którzy wygrali 125 000 zł. Kwotę wygraną przez obydwa zespoły gwiazd (łącznie 165 000 zł) przekazano fundacji TVN Nie jesteś sam.
  • Kolejny odcinek specjalny został wyemitowany 6 i 7 grudnia 2008 roku. W części pierwszej z 6 grudnia udział wzięli Kinga Rusin i Bartosz Węglarczyk wygrywając 40 000 zł, natomiast w części drugiej z 7 grudnia wystąpili Renata Dancewicz i Piotr Adamczyk, którzy wygrali 500 000 zł. Łączna suma wygranych – 540 000 zł – została przekazana fundacji TVN Nie jesteś sam na budowę centrum profilaktyki nowotworowej.
  • Następny odcinek specjalny został wyemitowany 25 i 26 grudnia roku 2009. Pierwszego dnia udział wzięli Julia Kamińska oraz Filip Bobek, którzy wygrali 40 000 zł. Pod koniec odcinka z 25 grudnia oraz 26 grudnia uczestnikami byli Marcin Prokop oraz Szymon Hołownia, którzy wygrali 250 000 zł. Przez obydwa dni ekspertem przy kole ratunkowym Pytanie do eksperta był Michał Ogórek. Łączną sumę wygranych, a więc 290 000 zł, przekazano fundacji TVN Nie jesteś sam na budowę centrum profilaktyki nowotworowej.

Rekordowe wygrane Edytuj

W polskiej edycji teleturnieju główna wygrana padła jeden raz – w odcinku z 28 marca 2010 roku. Pytanie za 1 mln zł zostało odczytane w historii programu dziesięciokrotnie. Ośmiu uczestników na tym etapie wycofało się z gry i zachowało po 500 000 zł. Jeden z zawodników przy ostatnim pytaniu wybrał błędny wariant i zachował jedynie nagrodę pocieszenia – 32 000 zł (było to w specjalnym wydaniu z udziałem dzieci, w którym wygrane przekazano na cel charytatywny.

1999–2003

Wygrane 500 000 zł padły w odcinkach z: 21 października 2000, 21 maja 2001 i 14 października 2001.

Wygrane 250 000 zł padły w odcinkach z: 5 marca 2000, 5 maja 2000, 8 października 2000, 17 lutego 2001, 28 lutego 2001, 12 marca 2001, 24 września 2001, 16 grudnia 2001, 25 grudnia 2001 (odcinek specjalny), 9 lutego 2002, 23 września 2002 (Milionerzy Rodzinni), 25 grudnia 2002 (odcinek specjalny).

Od 2008

W odcinku z 5 kwietnia 2008 roku zawodniczka Paulina Kowalczyk jako czwarta osoba w programie wygrała 500 000 zł. Zachowała wszystkie koła ratunkowe do pytania za 125 000 zł włącznie. Była też pierwszą w historii polskich Milionerów zawodniczką, która odpowiadając na ostatnie pytanie za 1 000 000 zł miała do dyspozycji dwa koła ratunkowe (nie wliczając odcinka z dnia 2 czerwca 2002 r.). Przy ostatnim pytaniu, po wykorzystaniu kół ratunkowych (pytania do publiczności i 50:50), uczestniczka wycofała się z gry.

W odcinku wyemitowanym 18 maja 2008 roku zawodniczka Dagna Sieńko, maturzystka z Lublina wygrała 500 000 zł. Zrezygnowała z gry dopiero przy pytaniu za 1 milion.

W odcinku z 22 listopada 2008 roku zawodnik Rafał Tomański odpowiadając na pytanie za milion zł miał do dyspozycji dwa koła ratunkowe: pytanie do publiczności oraz pół na pół, jednak po ich wykorzystaniu zrezygnował z dalszej gry (typował właściwą odpowiedź).

7 grudnia 2008 roku w specjalnym odcinku z udziałem gwiazd, Piotr Adamczyk i Renata Dancewicz wygrali 500 000 zł. Nie zdecydowali się odpowiedzieć na pytanie za 1 milion zł, przy którym użyli koła ratunkowego 50:50.

25 kwietnia 2009 roku zawodniczka Marzena Rogowska wygrała 500 000 zł. Wycofała się przy ostatnim pytaniu, które dotyczyło likieru maraskino, a dokładnie owocu, z którego jest produkowany. Choć typowała poprawną odpowiedź (wiśnię) zrezygnowała z gry.

W odcinku wyemitowanym 28 marca 2010 roku po raz pierwszy w polskiej edycji Milionerów padła główna wygrana – 1 000 000 zł. Zwycięzcą został Krzysztof Wójcik ze Szczecina.

Wygrane 250 000 zł padły w odcinkach z: 29 marca 2008, 27 kwietnia 2008, 7 września 2008, 19 kwietnia 2009, 1 listopada 2009, 26 grudnia 2009 (odcinek specjalny), 2 maja 2010.

Pytania za „milion” w polskiej edycji Edytuj

W polskiej edycji Milionerów padło dziesięć pytań za milion złotych (z czego odpowiedź na jedno została poprawnie wskazana):

Legenda:

  • X: odpowiedź wyeliminowana przez użycie "50:50"
  • Y: odpowiedź poprawna
  • Z: wskazana odpowiedź
Władysław Kostrzewski (21 października 2000):

  • Skąd pochodzi Conan Barbarzyńca?
    • A: z Rivii
    • B: z Oz
    • C: z Mordoru
    • D: z Cimmerii
Zbigniew Chrzanowski (21 maja 2001):

  • Odrażający drab z Kabaretu Starszych Panów dubeltówkę weźmie, wyjdzie i...:
    • A: rach-ciach!
    • B: buch, buch!
    • C: z rur dwóch
    • D: bum w brzuch
Jerzy Mirski (14 października 2001):

  • Komiksowym "dzieckiem" rysownika Boba Kane'a jest:
    • A: Superman
    • B: Batman
    • C: Spider-Man
    • D: Captain America
Filip Łapiński (2 czerwca 2002 – wydanie specjalne, z udziałem dzieci):

  • Rybą nie jest:
    • A: świnka
    • B: rozpiór
    • C: krasnopiórka
    • D: kraska
Paulina Kowalczyk (5 kwietnia 2008):

  • Kto jest mistrzem tego samego oręża, w jakim specjalizowała się mitologiczna Artemida?
    • A: Zorro
    • B: Legolas
    • C: Don Kichot
    • D: Longinus Podbipięta
Dagna Sieńko (18 maja 2008):

  • Który aktor urodził się w roku opatentowania kinematografu braci Lumiere?
    • A: Rudolph Valentino
    • B: Humphrey Bogart
    • C: Charlie Chaplin
    • D: Fred Astaire
Rafał Tomański (22 listopada 2008):

  • Mowa w obronie poety Archiasza przeszła do historii jako jeden z najświetniejszych popisów retorycznych:
    • A: Isokratesa
    • B: Cycerona
    • C: Demostenesa
    • D: Kwintyliana
Renata Dancewicz i Piotr Adamczyk (7 grudnia 2008 – wydanie specjalne):

  • Kto był nadwornym malarzem króla Filip IV Habsburga?
    • A: Marcello Bacciarelli
    • B: Jan van Eyck
    • C:' Diego Velasquez
    • D: Jacques-Louis David
Marzena Rogowska (25 kwietnia 2009):

  • Likier maraskino produkuje się z maraski, czyli odmiany:
    • A: wiśni
    • B: jabłoni
    • C: figi
    • D: gruszy
Krzysztof Wójcik (28 marca 2010):
  • Z gry na jakim instrumencie słynie Czesław Mozil?
    • A: na kornecie
    • B: na akordeonie
    • C: na djembe
    • D: na ksylofonie

Kontrowersje wokół pytań Edytuj

W latach 1999–2003 trzykrotnie zdarzyło się, że zawodnik przegrał z powodu nieprecyzyjnie sformułowanego pytania, po czym po wyjaśnieniu nieporozumienia został przywrócony do gry.

  • Pierwszy pomylił się przy pytaniu za 32 000 zł: „Kto wynalazł maszynę parową?”. Odpowiedział, że James Watt, lecz poprawną odpowiedzią miał być C.A Parsons. Po skardze do producenta jego odpowiedź została jednak uznana. Gracz wygrał gwarantowane 32 000 zł i mógł grać dalej, lecz już na pytanie za 64 000 zł odpowiedział błędnie.
  • Drugi gracz pomylił się przy pytaniu za 500 zł: „Ile nacięć na bułce ma kajzerka?” Odpowiedział: „4” (poprawne miało być 5) i nie wygrał nic. Zawodnik przegrał też proces sądowy, ale z powodu ówczesnej konstrukcji regulaminu gry został do niej przywrócony (regulamin stawał po stronie gracza, gdy ten podpierał swą odpowiedź źródłami, nawet jeśli źródła były w błędzie; zdaniem twórców programu i sądu błędna była definicja kajzerki w Słowniku języka polskiego PWN). Zawodnik grał zatem dalej, pomylił się jednak przy pytaniu za 1000 zł.
  • Trzeci na pytanie o autora obrazu Śniadanie na trawie odpowiedział Claude Monet, podczas gdy chodziło o Deouarda Maneta. Jednak Monet również namalował mniej znany obraz o tym samym tytule, więc zawodnikowi pozwolono kontynuować grę.

Promocja programu Edytuj

TVN emitowała programy poświęcone kulisom teleturnieju – między innymi Mi-lionerzy od kuchni i Fenomen Milionerów, który prowadziła Sandra Walter.

W 2000 roku nakładem wydawnictwa Świat Książki ukazała się książka Milionerzy – sprawdź swoje możliwości, zawierająca 998 nowych pytań i odpowiedzi. W ramach promocji tytułu Hubert Urbański odwiedził kilka największych polskich miast i tamtejsze salony Świata Książki, gdzie opowiadał m.in. o kulisach programu oraz prowadził konkurs wzorowany na teleturnieju.

Kilka miesięcy później została wydana gra planszowa Milionerzy. Zawiera 1000 pytań, 5 ramek na pytania i „czeki”. Była produkowana przez Brio.

Gry na podstawie teleturnieju Edytuj

Gra online

Na oficjalnej stronie programu działa gra z rankingiem. Aby zagrać, należy się zarejestrować pod wskazanym adresem i zalogować. Do wygrania są drobne nagrody rzeczowe. By gracz mógł je otrzymać, musi mieć ukończone 18 lat. Gracz ma na odpowiedź 30 sekund do dziewiątego pytania, po tym progu czas maksymalny na odpowiedź to 60 sekund. Za poprawną odpowiedź gracz dostaje punkty. Liczba punktów jest równa kwocie pytania (przy pytaniu za 500 max. liczba punktów do zdobycia to 500, a przy pytaniu za 20 000, max 20 000.) Liczba punktów ubywa z każdą sekundą dlatego uzyskanie maksymalnej ilości punktów nie jest możliwe. Liczba punktów sumuje się. W przypadku błędnej odpowiedzi gracz zachowuje punkty do progu gwarantowanego 1000 lub 40 000. Raz na tydzień jest publikowany ranking z 10 najlepszymi wynikami.

Gry na telefony komórkowe

Została wydana polska wersja gry Java, pt. Milionerzy , wraz z pytaniami dotyczącymi polskich realiów. Czwarta wersja tej gry jest oparta na edycji teleturnieju z 2008 roku, w której obowiązywał jeszcze telefon do przyjaciela oraz gra bez ryzyka.

Parodie programu i wpływ na kulturę Edytuj

Kazik Staszewski sparodiował teleturniej w swojej piosence pt. Miliarderzy. W tekście występują kwestie, które wypowiada prowadzący program. Program został sparodiowany również w utworze Jaromira Nohavicy pt. Milioner (nagranym w dwóch wersjach: czeskiej i polskiej) z albumu Babilon, opowiada o przygodach Franka Šiški w teleturnieju.

Parodii Milionerów dokonały także m.in. Kabaret Afera w skeczu Miliarderzy z 2000 roku oraz Kabaret Smile w skeczu Kredyt z 2009 roku.

W Milionerach brał udział jeden z bohaterów serialu Miasteczko (gdzie Wojtek Bir grany przez Pawła Iwanowickiego wygrał 64 000 zł) oraz Król przedmieści (Leszek Kowalski grany przez Krzysztofa Kowalewskiego).

Podejście probabilistyczne do teleturnieju Edytuj

  • Zakładając, iż zawodnik udzielałby każdorazowo losowej odpowiedzi, to szansa, że wygrałby milion wynosi 1:16 777 216 (jest niższa niż prawdopodobieństwo trafienia „szóstki” w Lotto – przyjmując, że nie korzysta z koła 50:50).
  • Jeżeli zawodnik wykorzystuje koło 50:50 prawdopodobieństwo wygrania miliona rośnie do 1:8 388 608, co jest bardziej prawdopodobne, niż trafienie „szóstki” w Lotto.
  • Teoretyczna szansa na wygranie 1000 zł (odpowiedzenia na dwa kolejne pytania) to 1:16.
  • Teoretyczna szansa na wygranie 40 000 zł (odpowiedzenia na siedem kolejnych pytań) to 1:16 384.
  • Koła ratunkowe pytanie do publiczności i pytanie do eksperta w żaden sposób nie wpływają na teoretyczną szansę wygrania głównej nagrody.

Problem ryzyka Edytuj

Wartość oczekiwana wypłaty (w tym przypadku wygranej) informuje o tym, jaka kwota teoretycznie może zostać wygrana. Gdyby grający grał nieskończoną ilość razy i odpowiadał w nieskończoność na pytanie o tę samą stawkę – za każdym razem obstawiając losową odpowiedź, to teoretycznie za każdym razem powinien wygrać kwotę będącą warością oczekiwaną wygranej przy danym pytaniu.

Wartość oczekiwana wygranej jest różna w zależności od pytania, zakładając iż gracz wybiera spośród 4 możliwości (i wszystkie są dla niego identycznie prawdopodobne) to wartość oczekiwana wygranej (EX(wygrana)) przedstawia się następująco (w wybranych momentach):

  • Przy pierwszym pytaniu (nie można się wycofać): 0,25 × 500zł + 0,75 × 0 = 125 złotych.
  • Przy pytaniu za 40 tysięcy złotych, grający może się wycofać i zabrać 20 tysięcy złotych z szansą 100% lub grać dalej, wówczas: 0,25*40 000 + 0,75*1000 = 10 750 zł .
  • Przy pytaniu za 75 tysięcy złotych – EX(wygrana) jest wyższa przy udzieleniu odpowiedzi niż przy wycofaniu się, bo 0,25 × 75 000 + 0,75 × 40 000 = 48 750 zł.
  • Przy pytaniu za 125 tysięcy, można się wycofać i zabrać 75 tysięcy lub grać dalej, wówczas: 0,25 × 125 000 + 0,75 × 40 000 = 31250 + 30000 = 61 250 zł.
  • Przy pytaniu za milion, można się wycofać i zabrać 500 tysięcy lub grać dalej, wówczas: 0,25 × 1 000 000 + 0,75 × 40 000 = 280 000 zł.

Wynika z tego, iż nieopłacalne jest wybieranie losowej odpowiedzi – gdyż poza dwoma pytaniami w których EX(wygrana) jest wyższa przy graniu dalej (są to pytania po progach gwarantowanych) to za każdym razem gracz ma teoretyczną szansę wygrać mniej odpowiadając aniżeli zabierając wygraną sumą. W przypadku, gdy gracz wykorzystał koło ratunkowe „pół na pół”, wyliczenie wygląda następująco

W tym wypadku wybieranie losowej odpowiedzi (poza pytaniem za 1000 zł) opłaca się, ponieważ wartość oczekiwana jest wyższa od aktualnej wygranej.

Linki zewnętrzne Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki